HOE JE GEMOTIVEERD BLIJFT: DE WAARHEID.

Er zijn massa’s tips of artikels te vinden over motivatie. Waar het te vinden, waarom het verdwijnt, hoe het te behouden,... Kort gezegd; we zijn er allemaal een beetje door geobsedeerd. of ikke toch… We linken gemotiveerd blijven aan succesvol, fit, rijk en gelukkig zijn, maar motivatie is niet hetzelfde als effectief actie ondernemen. Wachten tot de motivatie plots toeslaat om aan een nieuw creatief project te beginnen of eindelijk wat aan die body goals te werken, benadrukt alleen maar het feit dat we totaal verkeerd geïnformeerd zijn over motivatie. Dus, klaar voor de waarheid?

WAT IS MOTIVATIE NU JUIST?

Er komt een punt waar het makkelijker wordt om iets te veranderen dan om hetzelfde te blijven blijven. Ik denk vaak aan de quote: “Sometimes holding on does more damage than letting go.” Op een gegeven moment wordt de pijn om het niet te doen groter dan de pijn om het wel te doen. Motivatie is dus iets heel complex en is een soort intrinsieke, psychologische flow die je uit eigen kracht iets doet veranderen. Een drive om ergens voor te gaan! Onze motivatie kan plezier-gestuurd zijn, maar ook pijn-gestuurd. Daarnaast kan het ook uit je binnenste zelve komen of door factoren van buitenaf. Dat noemen we intrinsieke en extrinsieke motivatie. Een visie of doel hebben is vaak nog het gemakkelijke deel. In het begin zijn we excited en loopt het vanzelf. Maar wanneer we moeten bedenken hoe we het gaan doen, een plan bedenken, en dan daadwerkelijk overgaan tot actie wordt het pas echt interessant. Wanneer we op een onvermijdelijke uitdaging stuiten of geconfronteerd worden met twijfel, is het wel bekend dat onze motivatie snel vervaagt.

MOTIVATIE VERVAAGT. DA’S NORMAAL EN HELEMAAL OKÉ!

Hoe gemotiveerd, toegewijd en geïnspireerd we ook zijn, er zullen altijd dipjes zijn - en dat is oké! Bekijk het als eb en vloed. Wat je doelen ook zijn, er zullen altijd dagen en weken zijn waarop je vol passie doorgaat en enthousiast bent, en dagen dat het gewoon effe k*t is. Hoewel die vervagende motivatie écht oké is, is het wel een probleem als we wachten tot het ons terug vanzelf overvalt. But that would be a dream, right?!

HOE VIND IK DAN INTRINSIEKE MOTIVATIE?

Intrinsieke motivatie ontstaat niet zomaar. Het is geen toeval! Er zijn een aantal checkpoints/vereisten die helpen om die sweet spot te bereiken. Een uitdaging of challenge Eén van de belangrijkste bronnen van motivatie is werken aan taken die precies de juiste moeilijkheidsgraad hebben. Een uitdaging zorgt ervoor dat het bereiken van je doelen mogelijk voelt, maar niet zeker is dat het effectief zal lukken. Idealiter is er een beetje persoonlijke groei nodig om je doelen te kunnen bereiken. Doelen met persoonlijke betekenis Ken je je 'waarom'? Je kan je intrinsieke motivatie triggeren door telkens goed terug naar je waarom en de redenen achter je doelen op de eerste plaats te zetten. Nieuwsgierigheid Je moet geïnteresseerd zijn! Always be a student. Stel jezelf open om te kunnen en te willen blijven bijleren. Het gevoel hebben dat je zelf controle hebt Met andere woorden, het gevoel hebben dat jij je doelen en projecten zelf hebt gekozen, in plaats van het gevoel te hebben dat ze voor jou zijn uitgekozen. Samenwerking én competitie We krijgen intrinsieke voldoening door anderen vooruit te helpen, met anderen samen te werken, doelen te kunnen afvinken en wanneer we onze vooruitgang en prestaties kunnen vergelijken met die van andere mensen. Wel met een korrel zout nemen, en dan heb ik het over gezonde jaloezie en concurrentiegevoel. Erkenning krijgen Zelfs de sterkste motivatie kan afnemen wanneer je nooit positieve bekrachtiging of complimentjes krijgt van anderen! Daarom is het ook zo belangrijk dat je jezelf omringt met de juiste mensen en community.

HELP, IK HEB AL LANG GEEN MOTIVATIE MEER!

Als je je motivatie voor een langere periode volledig verliest, kan dat veel verschillende dingen betekenen. Als je totaal geen zin meer hebt in alles, ook niet in de leuke dingen of hobby's waar je het meest om geeft, wordt dit wel eens een burn out genoemd. 

Fysieke en mentale vermoeidheid zijn andere tekenen dat je jezelf een beetje hebt verwaarloosd en te lang in chronische stress hebt zitten ploeteren. Heb je, ondanks je mooie doelen en grote verlangens, toch nog de overtuiging dat je niet in staat bent je doel te bereiken of een bepaalde taak te volbrengen? Start dan bij werken aan je zelfvertrouwen door kleine succesjes mogelijk te maken. 

Maak een checklist van 3 dingen en werk het lijstje volledig af. Voila! Je eerste succesje, jij kan dit… Zelfvertrouwen is het geloof in je eigen kunnen om een bepaald resultaat te bereiken, en uw zelfvertrouwen hoog houden kan helpen om je motivatie te verhogen en te behouden. Als uw zelfvertrouwen momenteel heel laag is, zal je motivatie waarschijnlijk ergens op hetzelfde niveau zitten. De eerste stap om uw zelfvertrouwen te herstellen en erkennen van de gedachtegangen die u tegenhouden om actie te ondernemen. Een verlammende angst om te falen kan u ook tegenhouden. 

Als u van nature twijfelt aan uw vermogen om de taak te volbrengen die voor u ligt, zult u waarschijnlijk veel last hebben van uitstelgedrag. Ondanks dat je je gemotiveerd voelt, ben je precies niet in staat om actie te ondernemen, of erger nog - je voert onbewust zelfsabotage uit om nog meer afstand te creëren tussen jou en je doelen. Een handige truc is om onze definitie van mislukking te herformuleren. Thomas Edison zei ooit: 'Ik heb niet gefaald; ik heb alleen 10.000 manieren gevonden die niet werken'. 

Falen is eigenlijk iets heel positiefs waar we van kunnen leren. De sleutel is om flexibel te blijven en open te staan om iets te veranderen, terwijl je leert van wat fout of niet goed ging. Dat noem ik groeien! Faalangst staat heel close bij perfectionisme. Hoewel perfectionistische mensen een diep verlangen hebben naar uitmuntendheid, zijn hun energie en aandacht vaak gericht op mislukking. Streven om je best te doen is één ding, maar perfectie eisen is een snelle manier om jezelf totaal op te branden en je motivatie onderweg ergens te verliezen.

CONSISTENTIE IS DE SLEUTEL TOT SUCCES

Als het uw routine is om elke werkdag om 6 uur op te staan en meteen een workout doet, dan vertrouw je op je gewoonten en bent je minder afhankelijk van je motivatie. Als je geen vaste tijd hebt om te sporten, word je elke dag wakker met de gedachte: 'Ik hoop dat ik vandaag gemotiveerd ben om te sporten'. 

Als het werken aan je doelen afhankelijk is van motivatie of inspiratie, dan is de kans groot dat je het uitstelt of het er gewoon helemaal niet van komt. De sleutel tot een goede routine is dat het de noodzaak wegneemt om een beslissing te nemen. Het moment dat je jezelf afvraagt: "Wat moet ik eerst doen? Wanneer moet ik dat doen? Hoe moet ik dat doen?" is het eigenlijk al te laat! Door die vermoeiende beslissingen te vermijden en routines te maken, worden onze taakjes gemakkelijk, gaat dat automatisch en is het ook haalbaar. 

Rituelen zijn routines die ondergedompeld zijn in een eigen persoonlijke betekenis. Ze herinneren je aan je 'waarom' terwijl ze je door de stapjes leiden om op weg naar uw doel. Goede rituelen kunnen ook overwhelm wegnemen die vaak optreedt als we een heel groot doel stellen. We weten allemaal dat starten altijd het moeilijkste is, maar een beetje tijd besteden aan een taak wanneer je je niet gemotiveerd voelt, kan je motivatie ook wel juist weer een beetje aanwakkeren. Aan de andere kant, als je het te veel dagen, weken of maanden achter elkaar uitstelt, wordt het ook steeds moeilijker om het vuur weer aan te wakkeren. Dus, consistentie is de sleutel!

VERHOOG JE DOPAMINE-LEVELS VOOR MEER MOTIVATIE

Dopamine zorgt ervoor dat je vooruit wil plannen en je je kan concentreren op je doelen. Het is ook een soort beloningssysteem, waardoor je plezier, geluk en zelfs euforie ervaart. Te weinig dopamine kan ervoor zorgen dat je je niet kan concentreren, niet gemotiveerd voelt en je lusteloos maken, terwijl het tegelijkertijd ook het risico op een depressie verhoogt. 

Gelukkig kunnen we dat wel zelf in handen nemen en onze dagelijkse gewoontes, leefstijlkeuzes, beweging en slaap de hersenen helpen dopamine effectiever te gebruiken, waardoor je ook verbeteringen ziet in je prestaties en motivatie. 

4 tips om meteen mee aan de slag te gaan en je dopamine op een natuurlijke manier te verhogen: Slaap beter om meer te doen: Een gebrek aan slaap kan de motivatie ernstig belemmeren. Slaaptekort kan ervoor zorgen dat we niet in staat zijn onze emoties of aandacht te reguleren. Essentiële voeding voor een gezonde motivatie: Laat die bewerkte rommel eens liggen en ga voor vers! Meer vitamines, voldoende eiwitten, eventueel een klein beetje supplementatie voor een boost,... Gewoonweg nutriëntrijke voeding. Het versnelt heel wat processen in je lijf en komt je motivatie helemaal ten goede. 

Regelmatige lichaamsbeweging: Het verhoogt de aanmaak van hersencellen, vertraagt de veroudering van cellen en verbetert de toevoer van voedingsstoffen naar de hersenen. Het is dus geen wonder dat een gebrek aan motivatie vaak in verband wordt gebracht met een gebrek aan lichaamsbeweging. Maak van de gezondheid van uw darmen een topprioriteit: Ongeveer 50% van dopamine wordt gevonden in de darmen, waar uw darmmicroobjes het maken. 

Dit betekent dat de gezondheid van je darmflora rechtstreeks van invloed is op de productie van dopamine.Een slechte balans in bacteriën laat ook meergiftige stofjes achter, die de cellen vernietigen die dopamine aanmaken. Een focus op goede darmgezondheid is dus een goede manier om je motivatie te verbeteren, naast een lange lijst van andere mentale en fysieke gezondheidsvoordelen. 

Oh, ik wordt hier helemaal enthousiast van en ik denk dat je het ook wel kan horen dat ik dit met passie probeer door te geven. Gewoon omdat ik dit uit eigen ervaring vertel en ik ben echt niet de enige die dit gevoel al heeft mogen ervaren. Andere coachees hebben dit ook al mogen voelen, ookal gaat dat met ups en downs. Het is gewoon leuk dat je elkaar hebt en hierover geïnformeerd, geïnspireerd, maar vooral ook getriggerd wordt om erover bij te leren. That’s why I’m in love with GLOW. Het is voor iedereen operatie beste ik! 

Als jij er graag vrijblijvend wat meer over wil weten, stuur me dan zeker een berichtje via Instagram op @glowwitmien of neem al eens een kijkje op mijn website (die in de link in mijn bio op instagram staat) bij GLOW - Lifestyle. Wil je de hele uitgebreide aflevering beluisteren? Ga dan luisteren op Google Podcasts. Liefs, Jasmien

Logo

Mijn commitment is jou verderhelpen met je wimper-, wenkbrauw- en huiddoelen. Met mega waardevolle tips, kwalitatieve behandelingen en een fijne beleving in een huiselijke sfeer.


Locatie:      Bekijk de kaart
Tel:             0498 56 82 97
E-mail:        [email protected]
BTW:           BE 0728.948.268

Afspraken

Alle info over de behandelingen kan je op de website terugvinden. Indien je vragen hebt omtrent het boeken of bepaalde behandelingen mag je steeds contact opnemen.

☎ +32 498 568 29

[email protected]

Turnhoutsebaan 301,
2400 Mol

Openingsuren

ma     09:30 - 18:00

di      14:00 - 20:00

woe   09:30 - 18:00

do     09:30 - 18:00

vr      gesloten

za     gesloten

zo     gesloten